Nová matematická soutěž je zaměřená na nestandardní matematické úlohy, tedy na to, jak děti dokáží chápat a řešit logické úlohy. Během soutěže pracujeme s úkoly ze soutěže Matematický klokan. Děti mají možnost plnit úkoly různé obtížnosti a je jen na nich samotných, do jak obtížných úkolů se pustí. Kromě logicky tedy musí děti zapojit i strategické myšlení.
Všem kolům Matematického oříškobraní bude vždy předcházet kvalifikační část, v níž musí děti předvést, že zvládají bez problémů všechny probírané početní operace a že také počítají v odpovídajícím tempu. Tím prokáží, že pro ně není další procvičování nutné, a proto mohou řešit složitější úkoly. Během soutěžní části dostanou děti pouze vstupní informace k pravidlům, jejich následná práce nebude dále koordinována. Velký důraz bude tedy kladen na samostatnost i ukázněnost, které mohou ovlivnit dosažené výsledky. Děti si budou zvyšovat pracovní kompetence i kompetence k učení.
S dětmi, které se do dalšího kola neprobojují, bude individuálněji trénováno počítání základních příkladů. Věnovat se budeme zejména procvičování a automatizaci postupů počítání.
Tato aktivita představuje ukázku diferenciace třídy, kdy mají všechny děti možnost pracovat na své úrovni a dále se zlepšovat. Úspěšnost zvládání matematiky ovlivňují individuální předpoklady dětí i jejich systematická příprava asi nejvíce ze všech předmětů na 1. stupni, právě proto se už poměrně dlouho diskutuje o tzv. vícerychlostním pojetí matematiky.
2. kolo
Čísla dětí | 3 | 6 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 17 | 18 | 22 | 23 | 25 |
Body |
14 | 60 | 18 | 59 | 21 | 22 | 102 | 40 | 38 | 61 | 24 | 40 | 33 | 57 | 64 |
Zvolená obtížnost |
3,4 | 6,0 | 2,3 | 4,1 | 2,0 | 5,3 | 4,4 | 3,5 | 4,3 | 4,8 | 2,9 | 3,1 | 1,8 | 3,8 | 3,5 |
Úspěšnost | 36 % | 52 % | 57 % | 56 % | 50 % | 33 % | 74 % | 59 % | 48 % | 76 % | 69 % | 59 % | 78 % | 73 % | 77 % |
Umístění |
1. kolo
Čísla dětí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Body |
16 | 3 | 24 | 2 | 1 | 42 | 17 | 15 | 19 | 5 | 8 | 44 |
Umístění |
Čísla dětí | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
Body |
18 | 10 | 30 | 15 | 13 | 3 | 2 | 16 | 32 | 13 | 27 | 12 | ||
Umístění |